Sokrates: "Kto chce hýbať svetom, musí pohnúť sám sebou."

Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých

09.11.2010 16:57

Bc. , 2. ročník , Diana Karasová                                                                                               18

 

Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých

-metóda je cesta za dosiahnutím cieľa, je to určitý postup v činnosti

-metódam vo vzdelávaní sa hovorí didaktické metódy

-vo vzdelávaní dospelých neexistuje žiadna všeobecne najúspešnejšia metóda, možnosti ako dosiahnuť stanovené ciele a ako zvládnuť stanovený obsah je široké spektrum 

-výber metód je možné podriadiť nasledujúcim aspektom:

  • potreby a záujmy poslucháčov
  • hodnotová orientácia skupiny poslucháčov
  • psychologické zvláštnosti poslucháčov
  • sociálne a profesné postavenie poslucháčov
  • pracovné a životné skúsenosti poslucháčov
  • učebná spôsobilosť poslucháčov
  • spôsob života a zvyky poslucháčov
  • skúsenosti a prax lektora 

-paleta metód je veľmi rozmanitá a klasifikácia je možná z rôznych aspektov, každý autor má iný prístup a spôsob používania kritérií, napríklad sa metódy môžu deliť podľa aspektov vedných disciplín, ktoré sa zaoberajú procesom učenia sa  a vyučovania a najmä podľa interakcií medzi lektorom a poslucháčom

  • monologické metódy
  • dialogické metódy
  • problémové metódy
  • metódy formou hry
  • frontálne metódy
  • skupinové projekty
  • individuálne projekty 

-klasické rozdelenie metód rozdeľuje jednotlivé fázy vyučovacieho procesu, pre ktoré sú určené

  • expozičné metódy (poskytovanie nových poznatkov)
  • fixačné metódy (opakovanie a precvičovanie poznatkov)
  • diagnostické metódy (overovanie, kontrola výsledkov vyučovania, hodnotenie poznatkov a výsledku procesu učenia)

Monologické metódy – výklad, prednáška

-predstavuje cieľavedomú a systematickú, ucelenú a dôkladnú prezentáciu vedomostí

-lektor manifestuje svoju orientáciu v odbore

 

-základom je rozbor logicky usporiadaných javov, správne vystihnutie klasifikácie týchto javov (klasifikačná analýza), súvislosti medzi týmito javmi (vzťahová analýza) alebo vysvetlenie príčin (kauzálna analýza) 

-prednáška je náročná metóda ako pre lektora tak i pre poslucháča, pre jej úspešný priebeh sa doporučuje vytvorenie základnej štruktúry, ktorá sa delí na 3 základné časti:

  • úvodná časť prednášky
  • hlavná časť prednášky
  • záverečná časť prednášky 

Úvodná časť prednášky

-oznámenie prednášky a formulácia cieľa

-názorné prezentovanie obsahu, štruktúry hlavných myšlienok

-lektor musí na úvod vystúpiť ako autorita, musí počkať kým sa publikum (auditórium) ukludní a poslucháči sa začnú sústrediť

-očný kontakt smerujúci na lektora mu dáva priestor na využitie nonverbálnej komunikácie

-prvé minúty prednášky sú veľmi dôležité pre priebeh celej prednášky, najmä  spôsob verbálneho uvedenia 

-je dôležité si uvedomiť, že väčšina poslucháčov si pred prednáškou vytvára predbežný názor o prednáške (tzv. prekoncept); tieto podvedomé alternatívne hypotézy ovplyvňujú konečné vedomé hodnotenie celej prednášky 

-začiatok je veľmi dôležitý a preto veľmi záleží na tom ako začne lektor viesť prednášku, aby:

  • si vytvoril dobrý imidž
  • dokázal obmedziť bariéry
  • upútal pozornosť, zaujal
  • dokázal poslucháčov zapojiť do procesu
  • aby si získal primeranú autoritu 

Hlavná časť prednášky

-poskytuje priestor pre:

  • rozvinutie témy
  • správne zvolené detaily a fakty
  • umožnenie poslucháčom správne sa orientovať v logickej štruktúre prednášky pomocou tónu hlasu, zapisovaním kľúčových slov na tabuľu, spomalením tempa prednášky
  • udržanie pozornosti poslucháčov, čo sa považuje za najnáročnejšie
  • zaradenie problémových otázok, použitie názorných pomôcok, adekvátnych a s predmetom prednášky súvisiacich vtipov
  • zapájanie poslucháčov do prednášky napríklad formou otázok 

-pomocná môže byť tzv. mapa prednášky, body programu je potrebné preberať v logickej postupnosti, dôležité je držať sa témy a výrazne od nej neodbočovať

-hovoriť treba jasne, pomocou interakcie udržovať s poslucháčmi kontakt a povzbudzovať ich, udržiavať ich pozornosť, overovať súhlas, prijatie hovoreného

-dôležitá je pravidelná rekapitulácia

-autoritu lektor podporuje rečou tela, verbálnou pestrosťou, profesionalitou a suverenitou

 vo vedomostiach prednášajúcej témy 

-počas hlavnej časti prednášky je možné používať tieto štrukturotvorné schémy:

  • problémy a riešenia – používa sa pri prejednávaní faktických problémov, napr. vo firme alebo v tíme
  • minulosť a budúcnosť– využitie pri zavádzaní nových postupov, zmien
  • chronologická schéma – používa sa pri prezentácií časových úsekov, napr. vývoja alebo výsledkov v určitom období
  • schéma dôležitosti – využíva sa kde je dôležitý účel stretnutia, napr. štruktúra porady  

Záverečná časť prednášky

-dáva priestor na:

  • zhrnutie podstatných myšlienok prednášky
  • zovšeobecnenie vedomostí 

-na záver je dôležité zhrnutie, rekapitulácia najdôležitejších bodov prednášky

-motivácia poslucháčov

-diskusia na záver 

Výhody prednášky:

  • vhodný spôsob vysvetľovania nových informácií
  • pre skúseného lektora nevyžaduje veľa prípravy a pomôcok
  • rýchla metóda
  • pri správnom prevedení dokáže nadchnúť poslucháča 

Nevýhody prednášky:

  • hromadná výuka
  • neskúsený lektor má tendenciu podávať výklad veľmi rýchlym tempom
  • neexistuje spätná väzba, lektor nevie, či poslucháči porozumeli
  • môže byť zdĺhavá a nudná
  • poslucháči nie sú aktívne zapájaní
  • predpokladá vysoký stupeň pozornosti poslucháča a schopnosť sústredenia sa
  • dojem z prednášky nie je daný len jej obsahom ale aj spôsobom , akým je látka prednášaná
  • reč tela - nesedieť, stáť, pohybovať sa v priestore, sledovať zrakom celý priestor a kontaktovať zrakom všetkých účastníkov, gestikulovať, meniť mimické výrazy
  • tón a sila hlasu (skúsení rečníci menia silu a výšku hlasu minimálne tri krát častejšie než pri bežnej reči)
  • problém nevedomky často opakujúcich sa slov a výrazov, zaťažujú obsah komunikácie a rušia pozornosť
  • nepoužívame nevysvetlené termíny 

 Vysvetľovanie 

-jedná sa o monologickú metódu založenú predovšetkým na analytickom prístupe, ktorý má sprostredkovať poslucháčom pochopenie problému

-úloha lektora spočíva vo vedomom usmerňovaní logického myslenia poslucháčov, vedie ich k pochopeniu vzťahov, súvislostí, k pochopeniu zmyslu dokazovania, zákonitostí a i.

-dobré vysvetľovanie by malo:

  • obsahovať iba informácie podstatné pre jasný a logicky usporiadaný opis vysvetľovanej skutočnosti
  • stavať výlučne na znalostiach, ktoré poslucháč už má
  • byť prispôsobené poslucháčom, i za cenu toho, že budú vynechané fakty, ktoré odborník v danej oblasti môže považovať za podstatné detaily
  • byt podané presvedčivo a s trpezlivosťou

-pre pochopenie problematiky je nevyhnutne poznať nie len "čo" ale aj "prečo"
-pri vysvetľovaní je nevyhnutný nepretržitý kontakt s poslucháčmi a ich plné zapojenie sa do procesu
-je potrebné mať pod kontrolou ich myšlienkové procesy, čoho je možné dosiahnuť pomocou systému pripravených otázok:

  • návodné otázky (,,K čomu sa podľa vás používa...")
  • problémové otázky (,,Keď urobíme tento krok, čo bude podľa vás nasledovať? Prečo sa tak stane?)
  • stimulačné a aktivačné otázky (Kto z vás uvedie ďalší príklad?)
  • overujúce otázky (Pokúste sa vlastnými slovami zrekapitulovať...)

-pre správne vysvetľovanie je dôležité:

  • rešpektovať skúseností poslucháčov - vychádzame z ich dosiahnutých vedomostí a skúseností, porozumenie novým veciam je na nich založené
  • použitie princípu zjednodušovania - v priebehu vysvetľovania je najväčším nepriateľom obmedzená kapacita našej krátkodobej pamäti, preto je predložíme iba podstatné informácie vzájomne súvisiace (i za cenu, že skutočnosti zjednodušíme)
  • použitie zodpovedajúceho stupňa zložitosti - v praxi zjednodušovanie u každého z nás funguje na princípe "čiernych skriniek", vieme aké informácie sú v nich uložené, ale nezaoberáme sa tým ako to vnútri funguje, dieťa, dospelý, automechanik - každý z nich vidí napr. auto na inej úrovni zložitosti, ale ani jeden z nich autu nerozumie dokonale po všetkých stránkach, nemali by sme sa snažiť podať o problematike všetky vyčerpávajúce informácie, zvoľme si vhodnú úroveň zložitosti
  • správne vystihnutie podstaty veci - pre porozumenie problému sa používajú tieto nástroje: systém kľúčových viet a slov v určitom vzťahu, prezentovanie zhrnutých prehľadov (napr. na projektore), využitie zjednodušujúcich logických postupov (napr. diagramy)
  • Dialogické metódy 

-sú založené na aktívnom dialogickom vzťahu medzi lektorom a poslucháčom

-vychádza sa z prirodzenej metódy dospelých poslucháčov uplatniť v procese poznávania svoje vlastné skúsenosti

-jedinečná možnosť pre lektora presadiť a ovplyvniť proces učenia každého z poslucháčov

-základom uplatnenia tejto techniky je lektorovo zvládnutie techniky riadeného rozhovoru a jeho dispozíciami prepracovaného systému kladenia otázok 

-pravidla pri kladení otázok v dialogickej metóde:

  • otázky sa musia vzťahovať na skúseností poslucháčov alebo na vedomosti z predchádzajúcej odprezentovanej časti
  • otázky kladieme jednoznačne a jasne (pozor na všeobecné otázky, neurčité)
  • otázky by mali byť stručné
  • počkať na odpoveď
  • otázky je vhodné formulovať s opytovacím zámenom na začiatku vety 

-výhody dialogickej metódy:

  • je uplatniteľná vtedy keď lektor kladie dôraz viac na pochopenie problému ako na množstvo vedomostí
  • dialógom neprenesieme na poslucháčov veľké množstvo vedomostí, ale vedomosti aplikovateľné v praxi
  • poskytuje okamžitú spätnú väzbu lektorovi
  • aktívne zapája účastníkov
  • včas odhaľuje nesprávne predstavy
  • demonštruje úspech v učení a tým motivuje 

-nevýhody dialogickej metódy:

  • časová náročnosť
  • náročnosť zapojiť všetkých
  • náročná pre lektora  

-medzi ďalšie metódy vo vzdelávaní dospelých patria diskusia a metódy skupinovej práce (skupinové práce, diskusné skupiny, pyramídový spôsob, brainstorming)

 

 

 

Vyhľadávanie

Filozofia

09.11.2010 16:57

Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých

Bc. , 2. ročník , Diana...
09.12.2009 01:56

Sokrates

  Sokrates z Wikipédie, slobodnej encyklopédie   Prejsť na: navigácia, hľadanie Sokrates Západná filozofia Staroveká filozofia Meno Sokrates...
09.12.2009 02:18

Socrates (english version)

  Socrates From Wikiquote   Jump to: navigation, search As for me, all I know is that I know nothing. Socrates [Σωκράτης] (c.470 BC - 399 BC) was an ancient Greek philosopher who is widely credited for laying the foundation for Western philosophy. ...
10.12.2009 03:26

seminarna praca z filozofie: Sokrates

Univerzita J.A. Komenského s.r.o.             Seminárna práca z filozofie Sokrates             Meno: Diana Karasová Štúdijný odbor: Vzdelávanie dospelých Miesto štúdia: Starý Hrozenkov Ročník:...
16.11.2009 03:32

Psychické poruchy ve vývoji osobnosti

 Člověk v náročných životních situacích - psychózy, neurózy..     přiměřeně náročné podmínky člověka motivují k překonání problému člověk se musí nějak projevit většinou člověk z životních náročných situací vychází odolnější, zkušenější, zralejší, jako "vítěz" ale nadměrná zátěž se...
15.11.2009 05:22

prednaska z filozofie

  filozofie l přednáška z filozofie Filozofie II.díl Vznik člověka Existují .2 přístupy 1.naturalismus-příroda,ob.znakem vznik člověka odvozuje z přírody.Nedostatkem je, že v přírodě vývoj evolucí, na tom se shodují.Člověk je produktem evoluce.Vznik podle stejných procesů jako...
17.11.2009 04:26

Pedagogický slovník

    Výchova – záměrné působení na člověka, jehož cílem je utváření vztahu ke světu sobě jako součásti světa   Vzdělání – cíl, kterého dosahujeme procesem vzdělávání, projev každého člověka, kultivace, osobnost   Vzdělávání – proces získávání nových vědomostí, dovedností a...
16.11.2009 03:58

Jan Amos Komenský

  Jan Amos Komenský (po latinsky Comenius) (* 28. marec 1592, Nivnice, Česko – † 15. november 1670, Amsterdam, Holandsko) bol český (ale prisvojujú si ho aj Maďari, Slováci, Nemci a pod.) pedagóg, jazykovedec, prírodovedec, humanista, filozof, politik. Mal slovenských predkov.[chýba citácia]...
16.11.2009 03:40

Darvinizmus

  Darvinizmus (staré písanie darwinizmus) je odvetvie biológie, ktoré študuje zákonitosti historického vývoja organizmov, nazváné podľa Darwina. Princípy darvinizmu sú: 1. organizmy v prírode sa vplyvom vonkajšieho prostredia menia (variabilita); 2. niektoré organizmy v danom...
15.11.2009 06:10

Biologické základy psychiky

  VZNIK A FUNKCE PSYCHIKY Při snaze dopátrat se okolností vzniku psychiky se v historii vyčlenily dva hlavní názorové proudy; klíčovým pojmem jednoho z nich je stvoření (tzv. kreacionistická hypotéza), druhého pak evoluce (evolucionalistická hypotéza). Nadále  jen hypotéza...