
Sokrates: "Kto chce hýbať svetom, musí pohnúť sám sebou."
Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých
Bc. , 2. ročník , Diana Karasová 18
Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých
-metóda je cesta za dosiahnutím cieľa, je to určitý postup v činnosti
-metódam vo vzdelávaní sa hovorí didaktické metódy
-vo vzdelávaní dospelých neexistuje žiadna všeobecne najúspešnejšia metóda, možnosti ako dosiahnuť stanovené ciele a ako zvládnuť stanovený obsah je široké spektrum
-výber metód je možné podriadiť nasledujúcim aspektom:
- potreby a záujmy poslucháčov
- hodnotová orientácia skupiny poslucháčov
- psychologické zvláštnosti poslucháčov
- sociálne a profesné postavenie poslucháčov
- pracovné a životné skúsenosti poslucháčov
- učebná spôsobilosť poslucháčov
- spôsob života a zvyky poslucháčov
- skúsenosti a prax lektora
-paleta metód je veľmi rozmanitá a klasifikácia je možná z rôznych aspektov, každý autor má iný prístup a spôsob používania kritérií, napríklad sa metódy môžu deliť podľa aspektov vedných disciplín, ktoré sa zaoberajú procesom učenia sa a vyučovania a najmä podľa interakcií medzi lektorom a poslucháčom
- monologické metódy
- dialogické metódy
- problémové metódy
- metódy formou hry
- frontálne metódy
- skupinové projekty
- individuálne projekty
-klasické rozdelenie metód rozdeľuje jednotlivé fázy vyučovacieho procesu, pre ktoré sú určené
- expozičné metódy (poskytovanie nových poznatkov)
- fixačné metódy (opakovanie a precvičovanie poznatkov)
- diagnostické metódy (overovanie, kontrola výsledkov vyučovania, hodnotenie poznatkov a výsledku procesu učenia)
Monologické metódy – výklad, prednáška
-predstavuje cieľavedomú a systematickú, ucelenú a dôkladnú prezentáciu vedomostí
-lektor manifestuje svoju orientáciu v odbore
-základom je rozbor logicky usporiadaných javov, správne vystihnutie klasifikácie týchto javov (klasifikačná analýza), súvislosti medzi týmito javmi (vzťahová analýza) alebo vysvetlenie príčin (kauzálna analýza)
-prednáška je náročná metóda ako pre lektora tak i pre poslucháča, pre jej úspešný priebeh sa doporučuje vytvorenie základnej štruktúry, ktorá sa delí na 3 základné časti:
- úvodná časť prednášky
- hlavná časť prednášky
- záverečná časť prednášky
Úvodná časť prednášky
-oznámenie prednášky a formulácia cieľa
-názorné prezentovanie obsahu, štruktúry hlavných myšlienok
-lektor musí na úvod vystúpiť ako autorita, musí počkať kým sa publikum (auditórium) ukludní a poslucháči sa začnú sústrediť
-očný kontakt smerujúci na lektora mu dáva priestor na využitie nonverbálnej komunikácie
-prvé minúty prednášky sú veľmi dôležité pre priebeh celej prednášky, najmä spôsob verbálneho uvedenia
-je dôležité si uvedomiť, že väčšina poslucháčov si pred prednáškou vytvára predbežný názor o prednáške (tzv. prekoncept); tieto podvedomé alternatívne hypotézy ovplyvňujú konečné vedomé hodnotenie celej prednášky
-začiatok je veľmi dôležitý a preto veľmi záleží na tom ako začne lektor viesť prednášku, aby:
- si vytvoril dobrý imidž
- dokázal obmedziť bariéry
- upútal pozornosť, zaujal
- dokázal poslucháčov zapojiť do procesu
- aby si získal primeranú autoritu
Hlavná časť prednášky
-poskytuje priestor pre:
- rozvinutie témy
- správne zvolené detaily a fakty
- umožnenie poslucháčom správne sa orientovať v logickej štruktúre prednášky pomocou tónu hlasu, zapisovaním kľúčových slov na tabuľu, spomalením tempa prednášky
- udržanie pozornosti poslucháčov, čo sa považuje za najnáročnejšie
- zaradenie problémových otázok, použitie názorných pomôcok, adekvátnych a s predmetom prednášky súvisiacich vtipov
- zapájanie poslucháčov do prednášky napríklad formou otázok
-pomocná môže byť tzv. mapa prednášky, body programu je potrebné preberať v logickej postupnosti, dôležité je držať sa témy a výrazne od nej neodbočovať
-hovoriť treba jasne, pomocou interakcie udržovať s poslucháčmi kontakt a povzbudzovať ich, udržiavať ich pozornosť, overovať súhlas, prijatie hovoreného
-dôležitá je pravidelná rekapitulácia
-autoritu lektor podporuje rečou tela, verbálnou pestrosťou, profesionalitou a suverenitou
vo vedomostiach prednášajúcej témy
-počas hlavnej časti prednášky je možné používať tieto štrukturotvorné schémy:
- problémy a riešenia – používa sa pri prejednávaní faktických problémov, napr. vo firme alebo v tíme
- minulosť a budúcnosť– využitie pri zavádzaní nových postupov, zmien
- chronologická schéma – používa sa pri prezentácií časových úsekov, napr. vývoja alebo výsledkov v určitom období
- schéma dôležitosti – využíva sa kde je dôležitý účel stretnutia, napr. štruktúra porady
Záverečná časť prednášky
-dáva priestor na:
- zhrnutie podstatných myšlienok prednášky
- zovšeobecnenie vedomostí
-na záver je dôležité zhrnutie, rekapitulácia najdôležitejších bodov prednášky
-motivácia poslucháčov
-diskusia na záver
Výhody prednášky:
- vhodný spôsob vysvetľovania nových informácií
- pre skúseného lektora nevyžaduje veľa prípravy a pomôcok
- rýchla metóda
- pri správnom prevedení dokáže nadchnúť poslucháča
Nevýhody prednášky:
- hromadná výuka
- neskúsený lektor má tendenciu podávať výklad veľmi rýchlym tempom
- neexistuje spätná väzba, lektor nevie, či poslucháči porozumeli
- môže byť zdĺhavá a nudná
- poslucháči nie sú aktívne zapájaní
- predpokladá vysoký stupeň pozornosti poslucháča a schopnosť sústredenia sa
- dojem z prednášky nie je daný len jej obsahom ale aj spôsobom , akým je látka prednášaná
- reč tela - nesedieť, stáť, pohybovať sa v priestore, sledovať zrakom celý priestor a kontaktovať zrakom všetkých účastníkov, gestikulovať, meniť mimické výrazy
- tón a sila hlasu (skúsení rečníci menia silu a výšku hlasu minimálne tri krát častejšie než pri bežnej reči)
- problém nevedomky často opakujúcich sa slov a výrazov, zaťažujú obsah komunikácie a rušia pozornosť
- nepoužívame nevysvetlené termíny
Vysvetľovanie
-jedná sa o monologickú metódu založenú predovšetkým na analytickom prístupe, ktorý má sprostredkovať poslucháčom pochopenie problému
-úloha lektora spočíva vo vedomom usmerňovaní logického myslenia poslucháčov, vedie ich k pochopeniu vzťahov, súvislostí, k pochopeniu zmyslu dokazovania, zákonitostí a i.
-dobré vysvetľovanie by malo:
- obsahovať iba informácie podstatné pre jasný a logicky usporiadaný opis vysvetľovanej skutočnosti
- stavať výlučne na znalostiach, ktoré poslucháč už má
- byť prispôsobené poslucháčom, i za cenu toho, že budú vynechané fakty, ktoré odborník v danej oblasti môže považovať za podstatné detaily
- byt podané presvedčivo a s trpezlivosťou
-pre pochopenie problematiky je nevyhnutne poznať nie len "čo" ale aj "prečo"
-pri vysvetľovaní je nevyhnutný nepretržitý kontakt s poslucháčmi a ich plné zapojenie sa do procesu
-je potrebné mať pod kontrolou ich myšlienkové procesy, čoho je možné dosiahnuť pomocou systému pripravených otázok:
- návodné otázky (,,K čomu sa podľa vás používa...")
- problémové otázky (,,Keď urobíme tento krok, čo bude podľa vás nasledovať? Prečo sa tak stane?)
- stimulačné a aktivačné otázky (Kto z vás uvedie ďalší príklad?)
- overujúce otázky (Pokúste sa vlastnými slovami zrekapitulovať...)
-pre správne vysvetľovanie je dôležité:
- rešpektovať skúseností poslucháčov - vychádzame z ich dosiahnutých vedomostí a skúseností, porozumenie novým veciam je na nich založené
- použitie princípu zjednodušovania - v priebehu vysvetľovania je najväčším nepriateľom obmedzená kapacita našej krátkodobej pamäti, preto je predložíme iba podstatné informácie vzájomne súvisiace (i za cenu, že skutočnosti zjednodušíme)
- použitie zodpovedajúceho stupňa zložitosti - v praxi zjednodušovanie u každého z nás funguje na princípe "čiernych skriniek", vieme aké informácie sú v nich uložené, ale nezaoberáme sa tým ako to vnútri funguje, dieťa, dospelý, automechanik - každý z nich vidí napr. auto na inej úrovni zložitosti, ale ani jeden z nich autu nerozumie dokonale po všetkých stránkach, nemali by sme sa snažiť podať o problematike všetky vyčerpávajúce informácie, zvoľme si vhodnú úroveň zložitosti
- správne vystihnutie podstaty veci - pre porozumenie problému sa používajú tieto nástroje: systém kľúčových viet a slov v určitom vzťahu, prezentovanie zhrnutých prehľadov (napr. na projektore), využitie zjednodušujúcich logických postupov (napr. diagramy)
- Dialogické metódy
-sú založené na aktívnom dialogickom vzťahu medzi lektorom a poslucháčom
-vychádza sa z prirodzenej metódy dospelých poslucháčov uplatniť v procese poznávania svoje vlastné skúsenosti
-jedinečná možnosť pre lektora presadiť a ovplyvniť proces učenia každého z poslucháčov
-základom uplatnenia tejto techniky je lektorovo zvládnutie techniky riadeného rozhovoru a jeho dispozíciami prepracovaného systému kladenia otázok
-pravidla pri kladení otázok v dialogickej metóde:
- otázky sa musia vzťahovať na skúseností poslucháčov alebo na vedomosti z predchádzajúcej odprezentovanej časti
- otázky kladieme jednoznačne a jasne (pozor na všeobecné otázky, neurčité)
- otázky by mali byť stručné
- počkať na odpoveď
- otázky je vhodné formulovať s opytovacím zámenom na začiatku vety
-výhody dialogickej metódy:
- je uplatniteľná vtedy keď lektor kladie dôraz viac na pochopenie problému ako na množstvo vedomostí
- dialógom neprenesieme na poslucháčov veľké množstvo vedomostí, ale vedomosti aplikovateľné v praxi
- poskytuje okamžitú spätnú väzbu lektorovi
- aktívne zapája účastníkov
- včas odhaľuje nesprávne predstavy
- demonštruje úspech v učení a tým motivuje
-nevýhody dialogickej metódy:
- časová náročnosť
- náročnosť zapojiť všetkých
- náročná pre lektora
-medzi ďalšie metódy vo vzdelávaní dospelých patria diskusia a metódy skupinovej práce (skupinové práce, diskusné skupiny, pyramídový spôsob, brainstorming)
Filozofia
—————
Sokrates
—————
Socrates (english version)
—————
seminarna praca z filozofie: Sokrates
—————
Psychické poruchy ve vývoji osobnosti
—————
prednaska z filozofie
—————
Pedagogický slovník
—————
Jan Amos Komenský
—————
Darvinizmus
—————