Sokrates: "Kto chce hýbať svetom, musí pohnúť sám sebou."

Andragogika

16.11.2009 03:44

Andragogika je aplikovaná veda o výchove a vzdelávaní dospelých. Andragogika je veda o výchove dospelých, o vzdelávaní dospelých a o starostlivosti o dospelých, ktorá pri tomto procese rešpektuje zvláštnosti dospelej populácie a zaoberá sa pri tom socializáciou, personalizáciou a enkulturáciou.

 

Pôvod pojmu andragogika [upraviť]

Pojem andragogika sa skladá z (gréc.) andrós = muž, agógé = vedenie.

Predtým ako sa na začiatku 19. storočia prvý krát objavil pojem andragogika, predpokladalo sa, že metódy a techniky učenia detí by mohli byť aplikované i pre potreby vzdelávania dospelých. V skutočnosti bola pedagogika pojmom zahŕňajúcim umenie a vedu vzdelávania všeobecne, i keď grécky pôvod tohto slova znamenal "vedenie detí".

Pojem andragogika bol teda vytvorený, aby kompenzoval túto nesprávnu interpretáciu pedagogiky a referoval výslovne k umeniu a vede vzdelávania dospelých.

Po prvý krát pojem andragogika použil nemecký učiteľ, Alexander Kapp v roku 1833, na opis prvkov Platónovej vzdelávacej teórie. Kappov pojem bol však dlho otázkou sporu a postupne upadol do zabudnutia. Termín andragogika sa však znovu objavil v roku 1921 v správe od Rosenstocka, v ktorej argumentoval, že "vzdelávanie dospelých si vyžaduje špeciálnych učiteľov, metódy a filozofiu" a tieto špeciálne požiadavky zhrnul práve pod pojmom andragogika.

Predmet andragogiky [upraviť]

Š. ŠVEC (2002) v knihe Základné pojmy v pedagogike a andragogike vysvetľuje andragogiku v širšom pojme ako adultnú edukáciu: „vzdelávanie a výchova, výcvik dospelých, systematicky organizovaný rozvoj vedomostí, schopností, hodnotových postojov, záujmov, potrieb, ašpirácií a iných osobných vlastností potrebných na plnohodnotný sociálny život v práci a mimopracovných aktivitách občana, rodiča, účastníka sociálnokultúrnych a iných životných aktivít a na mnohostranný osobný sebarozvoj. V niektorých anglofónnych krajinách sa chápe užšie, napr. v Spojenom Kráľovstve, ako všeobecné vzdelávanie dospelých na neprofesné účely, v iných širšie, napr. v Austrálii, ako každé súvislé vzdelávanie nasledujúce po svojom iniciálnom cykle. Zahŕňa tzv. druhošancové vzdelávanie v škole, spravidla popri zamestnaní, pokračovacie vzdelávanie, odborné rekvalifikačné vzdelávanie, sociokultúrne vzdelávanie vo voľnom čase, občianske vzdelávanie a iné“.

Členenie andragogiky [upraviť]

1. teoretické disciplíny
 

2. aplikované disciplíny

Oblasti akčného pôsobenia (skúmania) andragogiky [upraviť]

1. tradičná oblasť – skúma:
 

  • školské vzdelávacie systémy
  • podnikové vzdelávacie systémy
  • záujmové (mimoškolské) vzdelávacie systémy

2. edukácia so špecifickým zameraním
 

3.oblasť širokej starostlivosti o občanov

Zložky výchovy dospelého človeka [upraviť]

Filozofia súčasnej andragogiky [upraviť]

Vzdelávanie dospelých vnímame ako celok logicky navzájom pospájaných hypotéz, ktoré by mali vysvetľovať a predpovedať správanie sa jednotlivých fenoménov.

Teórie, ktoré sa postupne rozvinuli v andragogike

Nové smery v andragogike

Vyhľadávanie

Filozofia

09.11.2010 16:57

Vybrané metódy vo vzdelávaní dospelých

Bc. , 2. ročník , Diana...
09.12.2009 01:56

Sokrates

  Sokrates z Wikipédie, slobodnej encyklopédie   Prejsť na: navigácia, hľadanie Sokrates Západná filozofia Staroveká filozofia Meno Sokrates...
09.12.2009 02:18

Socrates (english version)

  Socrates From Wikiquote   Jump to: navigation, search As for me, all I know is that I know nothing. Socrates [Σωκράτης] (c.470 BC - 399 BC) was an ancient Greek philosopher who is widely credited for laying the foundation for Western philosophy. ...
10.12.2009 03:26

seminarna praca z filozofie: Sokrates

Univerzita J.A. Komenského s.r.o.             Seminárna práca z filozofie Sokrates             Meno: Diana Karasová Štúdijný odbor: Vzdelávanie dospelých Miesto štúdia: Starý Hrozenkov Ročník:...
16.11.2009 03:32

Psychické poruchy ve vývoji osobnosti

 Člověk v náročných životních situacích - psychózy, neurózy..     přiměřeně náročné podmínky člověka motivují k překonání problému člověk se musí nějak projevit většinou člověk z životních náročných situací vychází odolnější, zkušenější, zralejší, jako "vítěz" ale nadměrná zátěž se...
15.11.2009 05:22

prednaska z filozofie

  filozofie l přednáška z filozofie Filozofie II.díl Vznik člověka Existují .2 přístupy 1.naturalismus-příroda,ob.znakem vznik člověka odvozuje z přírody.Nedostatkem je, že v přírodě vývoj evolucí, na tom se shodují.Člověk je produktem evoluce.Vznik podle stejných procesů jako...
17.11.2009 04:26

Pedagogický slovník

    Výchova – záměrné působení na člověka, jehož cílem je utváření vztahu ke světu sobě jako součásti světa   Vzdělání – cíl, kterého dosahujeme procesem vzdělávání, projev každého člověka, kultivace, osobnost   Vzdělávání – proces získávání nových vědomostí, dovedností a...
16.11.2009 03:58

Jan Amos Komenský

  Jan Amos Komenský (po latinsky Comenius) (* 28. marec 1592, Nivnice, Česko – † 15. november 1670, Amsterdam, Holandsko) bol český (ale prisvojujú si ho aj Maďari, Slováci, Nemci a pod.) pedagóg, jazykovedec, prírodovedec, humanista, filozof, politik. Mal slovenských predkov.[chýba citácia]...
16.11.2009 03:40

Darvinizmus

  Darvinizmus (staré písanie darwinizmus) je odvetvie biológie, ktoré študuje zákonitosti historického vývoja organizmov, nazváné podľa Darwina. Princípy darvinizmu sú: 1. organizmy v prírode sa vplyvom vonkajšieho prostredia menia (variabilita); 2. niektoré organizmy v danom...
15.11.2009 06:10

Biologické základy psychiky

  VZNIK A FUNKCE PSYCHIKY Při snaze dopátrat se okolností vzniku psychiky se v historii vyčlenily dva hlavní názorové proudy; klíčovým pojmem jednoho z nich je stvoření (tzv. kreacionistická hypotéza), druhého pak evoluce (evolucionalistická hypotéza). Nadále  jen hypotéza...